مقالات

بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از میکرو خازن

بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از میکرو خازن

چکیده :

میکرو خازنها (خازنهای صنعتی سه فاز ستاره) جایگزین مناسب برای خازنها و بانک خازنی می باشند، قابلیت تحمل هرگونه تغییرات ولتاژ ،جریان و هارمونیک ، عمر مفید بالا ، و در صورت نصب بر روی موتورها قابلیت کاهش جریان های اولیه الکتروموتور را دارند و حتی می توان جایگزین راه اندازه ها نیز شود.

با عنایت به اهمیت جبرانسازی توان راکتیو به صورت پراکنده به منظور کاهش تلفات و بهینه سازی انرژی در سیستم توزیع، میکرو خازن ها به واسطه ابعاد کوچک و نصب و راه اندازی آسان بهترین گزینه به منظور جبران سازی پراکنده می باشند.

مقدمه :

در شبکه های توزیع با پس افت جریان از ولتاژ و مصرف بار راکتیو مواجه هستیم . لذا در تمامی مواقع بارگیری انرژی مصرفی بصورت بار راکتیو از چرخه مصرف خارج می شود.این توان قابل استفاده نیست و در مسیر عبور تلف می شود .

و در عین حال برای شبکه زیانهای بسیاری را در بر دارد اضافه شدن جریان منبع و در نتیجه نیاز به منابع با توان های بیشتر با افزایش جریان عبوری نیاز به سیم و کابل با سطح مقطع بالاتر داریم که موجب افزایش هزینهها میشود اتلاف انرژی در سیمها و کابلها باعث افزایش دمای آنها شده و عمر مفیدشان را کاهش می دهد توان اکتیو موجب افزایش یافتن جریان جاری بین منبع تغذیه و مصرف کنندگان می شود بدین ترتیب توان ظاهری افزایش و ضریب توان کاهش خواهد یافت.

اصلاح ضریب توان

بدین معناست که توان راکتیو مورد نیاز به جای آنکه از منابع برق تامین شود در محل بار تولید گردد در این حالت جریان تغذیه کمترین مقدار را دارد و قادر است توان واقعی را با ولتاژ ثابت تری تغذیه کند و جریان و ولتاژ هم فاز شده و ضریب توان به یک نزدیک باشد.

تنظیم ولتاژ

تغییرات توان راکتیو منجر به تغییرات ولتاژ می‌شود جبران ساز ها با تولید توان اکتیو موجب تثبیت نسبی ولتاژ در برابر بارهای متغیر می گردد. جبران سازی با خازن
جهت جبران سازی بار راکتیو و بهبود توان در سیستم از بانک خازنی استفاده می گردد که به صورت موازی با سایر بارها نصب می‌شود .
معمولاً در صنعت برای کاهش بار راکتیو از بانک خازنی با خازن های مثلث استفاده می‌شود بانکهای خازنی استاتیک معمولا در ابتدای ورودی برق و در صورت وجود ترانس بعد از ترانس نصب می‌شود و بارهای راکتیو تولیدی داخل مجموعه قبل از ورود به شبکه توزیع کاهش می‌یابد .
خازن ها با استفاده از رگلاتور و کنتاکتور و … وارد مدار شده و از مدار خارج می‌شوند.این خازنها با کمترین تغییرات ولتاژ ، جریان و هارمونیک آسیب‌پذیر هستند .
خازنها هنگام سوئیچینگ دو و نیم برابر جریان نامی شارژ می‌شوند که این امر موجب سوختن کنتاکتورها و فیروز ها و تجهیزات جانبی می‌شود لذا به هنگام طراحی بانک خازنی کلیه تجهیزات مذکور با دو و نیم برابر جریان انتخاب می‌شوند. به جای کنتاکتورها نیز از کنتاکتور خازنی در طراحی بانک خازنی استفاده میشود که هزینه های اولیه طراحی و تعمیر ونگهداری آنها بسیار بالا است…


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *